A dark scene, with so many slashes made from the back side 真っ暗闇の中にカッターで裏側から傷つけられた滝
(英文のあとに日本語が続きます。)
Alfred Hitchcock:
I majored in film studies in college, and I began to watch movies everyday. I think most people would have no idea what you actually do to study about films. When you major in film studies, you will learn the history of films, how to use camera and lighting, about the content structures, how to create the content, how to write scenarios, and so on. You watch a movie everyday during class, and then listen to the lecture. Both combined, it would add up to around 4 hours per day. Classes lasting over 4 hours would take you beyond your physical limits, cognition and consciousness fading away, no more thinking, leaving you to just space out. You will lose track of things, not knowing what the movie is you are watching, what this class was about, what the subject was, and so on. And then, while watching the movie, I would start seeing a different “landscape” against my will. I am supposed to watch the movie, learn from it, contemplate about it, and yet, I would realize something totally different appearing to me. Visually, I would be watching a movie in the college theater room with my classmates. However, in my mind, I would be watching a different “landscape.” The “landscape,” which seemed to have nothing to do with my future career, college classes, exams or my grades, began to appear according to a certain principle. The “landscape” would be common to several movies. It would be pretty understandable if I saw a “landscape” that represents each film, but what I actually saw was the same “landscape of three-dimensional constructions” for several films.
I understood how it works. The same “landscape of three-dimensional construction” appears inside my mind whenever I watch a film made by the same director.
Alfred Hitchcock is known for his prolific career in film making. But in my mind, all of his films accompany an image of a dark scene, with so many slashes made from the back side looking like a waterfall. No matter which film I watch, that is the “landscape” I see.
アルフレッド・ヒッチコック監督:
Film Study(フィルム・スタディ)=映画(専攻)学では、映画の歴史、カメラやライトの操作法、コンテンツとしての構築理論、コンテンツの制作法、シナリオの作成法などを学びます。毎日授業で映画を見て、その後、講義となるわけです。映画鑑賞と授業時間を合わせると合計で約4時間になります。4時間を超える授業では、肉体的にも限界を超え、脳や意識は遠のき、思考もほぼ停止しし、何となくボーっとしてくるのです。そして、一体自分なんの映画を見ているのやら、なんの授業で、何をテーマにしているのかもわからない状態になってしまいます。そんな中で、困ったことに、映画を見ているのに、なにか別の「風景」が見えてくるのです。映画を教材として鑑賞し、考えなければいけないのに、全く違うものが見えてきてしまうということに気がつきました。視覚的には、学校校舎の映画室で、クラスメイトと映画を見ているのに、脳の中では別の「風景」がみえているのです。今後の人生や、授業、テストや成績とはまったく無縁であろうその「風景」は、ある一定の規則で表れるようになりました。それはいくつもの作品に共通の「風景」でした。それぞれの映画作品に、それぞれのイメージ「風景」があるのでしたらむしろわかりやすいのですが、いくつかの映画に同じ「立体構造物の風景」が見えるのです。
同じ作者(監督)が制作した映画作品には共通の「立体構造物の風景」がイメージとして私の脳に映し出されるのです。
アルフレッド・ヒッチコック監督は多作の映画作家としても知られていますが、どうしても、彼の作品は、真っ暗闇の中にカッターで裏側から傷つけられた滝の様なものが観えます。どの作品を見てもそのような「風景」イメージが観えます。
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